sobota, 15 marca 2014

Bezglutenowy chleb z kaszą gryczaną


Niestety, a może i stety przez najbliższe trzy miesiące Nindża i Lepsza Połowa pozostają bezglutenowe i hypoalergiczne. Siłą rzeczy ja częściowo też przeszedłem na taką dietę (oczywiście staram się jak mogę skubnąć jakiegoś stejka czy jajeczko). Obecnie cały czas eksperymentuję z wypiekiem bezglutenowego pieczywa. Dzisiaj mam dla Was przepis, który znalazłem na blogu ciastco.blogspot.com. Oczywiście nie byłbym sobą gdybym odrobinę nie zmienił przepisu. Piekłem ten chleb kilkakrotnie i dzięki temu przepisowi, zrozumiałem jak zachowuje się ciasto bez glutenu i wydaje mi się, że odrobinę go ulepszyłem. Dało mi to sporo do myślenia i teraz jestem dużo bardziej pewny siebie jeśli chodzi o bezglutenowe mieszanki do wypieków. Jeśli jesteście bezglutenowcami  z przymusu bądź wyboru to na blogu znajdziecie niedługo sporo wytrawnych i słodkich wypieków. 

bezglutenowy chleb z kaszą gryczaną: 
  • 500 g mąki gryczanej
  • 100 g kaszy gryczanej (polecam kaszę nieprażoną)
  • 400 ml ciepłej wody
  • 4 płaskie łyżeczki cukru
  • 2 płaskie łyżeczki soli
  • 1 opakowanie drożdży suchych (7 g)
  • 5 łyżek oliwy z oliwą


Przygotowanie chleba jest bardzo łatwe. Jak widzicie na zdjęciach z ilości składników udało mi się zrobić jeszcze kilka bułeczek. 
Zanim zaczniemy mieszać składniki na ciasto, gotujemy kaszę gryczaną. Po kilku próbach zdecydowanie bardziej wolę kaszę gryczaną nieprażoną, która powoduje że chleb jest delikatniejszy w smaku. Sama kasza ma za zadanie zastąpić gluten, ściągnąć i nawilżyć ciasto. Kaszę gotujemy na bardzo miękko, odsączamy i lekko studzimy. Wszystkie suche składniki mieszamy ze sobą, dodajemy oliwę, wodę i mieszamy do uzyskania dość luźnego ciasta. Powinno mieć ono konsystencje bardzo gęstej śmietany. Do ciasta dodajemy kaszę i jeszcze raz wszystko dokładnie mieszamy. Ciasto przykrywamy folią spożywczą i odstawiamy na 30 minut. 


Po pół godzinie przekładamy ciasto do formy lub foremek, jeśli chcecie zrobić bułeczki lub małe bochenki. Następnie czekamy kolejne 30 minut, aż ciasto podrośnie. Chleb pieczemy w nagrzanym do 210 stopniu piekarniku przez 40 - 50 minut. 


SMACZNEGO...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz